Téli horgászteendők

Az igazi nagy fagyokon már lehet, hogy túl vagyunk, de azért mégis csak január közepe van, mint mondják "nem eszi meg a kutya a telet".:)
Az igazi horgászok ilyenkor is meglátogatják kedvenc tavukat. Én is megteszem ezt néha-néha , és olyankor sóvárogva nézem a „Báger” befagyott víztükrét. Visszagondolok a nyári horgászélményekre és álmodozom az elkövetkezendő nagy fogásokról. Azonban hogy ez ne csak álom maradjon, itt az idő felkészíteni felszerelésünket a következő szezonra.
Mit is tehetnénk mást, a csikorgó hidegben ? :(

Fogjunk hát neki:

Orsókarbantartás

Az orsó szétszerelése után, belső szerkezetének alapos tisztítása különböző tisztító folyadékokban lehetséges.

Melyek az alkalmazható oldószerek?

  • Lakkbenzin 
  • Mosóbenzin 
  • Foltbenzin (Vigyázat, erősen párolog, rendkívül tűzveszélyes!)

 

A belső alkatrészek lemosásával eltüntetjük a koszos, elhasználódott régi kenőanyagot. Az alkatrészek megtisztítása nélkül a zsír pótlása értelmetlen és felesleges. A golyóscsapágyakat semmiképpen ne tisztítsuk benzinnel. A nyitott golyóscsapágyak szélén összegyülemlett szennyeződések a golyók közé kerülve tönkretehetik a csapágyat. A rozsdás-koszos csapágyat cserélni kell. A hibás golyóscsapágy kisebb szennyeződés esetén az orsó működésében zavart nem okoz, csak kellemetlenül zajossá válik. Az egyszerűbb visszaforgásgátlók nem igényelnek különösebb odafigyelést sem a tisztítás, sem a kenőanyagok tekintetében, de az azonnal megálló visszafutásgátló rendszerek csak teljesen tiszta oldószerrel tisztíthatók.

A fékrendszer is alapos karbantartást igényel. Mind az első, mind a hátsó fék, ha szárazon fut, hatása nem egyenletes, letapadhat, illetve megugorhat. A fékrendszer karbantartása megakadályozza a zsinórok szakadását, természetesen megfelelő beállítás esetén. Tisztítása a belső szerkezetnél használt oldószerekkel, benzinekkel történhet. A féklamellák speciális kenőanyagot igényelnek. A felhasználható kenőanyag követelménye, hogy nyomás hatására a féklamellák közül ne nyomódjon ki. Kenőanyagnak (ha a gyártó nem használ, illetve ajánl speciális anyagot) szilikonzsír-szilikonolaj keveréket használjunk. A bonyolultabb fékrendszerek (harci fék, nyeletőfék) szétszerelése, tisztítása bonyolultabb feladat, ha nincs benne gyakorlatunk, bízzuk inkább szakemberre.

A zsinórvezető görgő karbantartása során a rögzítő csavar eltávolítása után száraz, tiszta ruhával kitisztítjuk a görgő csúszó részeit, illetve csapágyát, csapágyait. A görgő alatt lévő siklócsapágyat oldószerben ki lehet mosni. A rögzítő csavar szétszerelésénél a felkapókar küllője eltávolodhat a csavar eredeti helyétől, összeszerelésnél a helyére kell hajlítani. Ez a feszültség, illetve elhajlás amúgy is akadályozhatja, fékezheti a felkapókar működését. Szükséges a görgő alatti golyóscsapágy ellenőrzése, mert főleg a fonott zsinór igen sok vizet hord fel és juttat a görgőhöz. Összeszerelés előtt olajozni, vagy zsírozni kell a zsinórvezető szerkezetét. Külsőleg a görgőt tanácsos időnként újraolajozni kívülről, azután letörölni. A görgő alatti golyóscsapágy elhasználódásának, rozsdásodásának velejárója a terhelés (bevontatás) alatti kellemetlen hang (gyakori jelenség!).

Milyen kenőanyagokat használjunk?

Hőálló csapágyzsír 

  • Minden mozgó alkatrész közé (fogaskerék, csiga, kulissza, stb.) 

Műszerolaj (nem étolaj!) 

  • Zsinórvezető görgő 
  • Dobtartó tengely és a csiga közé 
  • Hajtókar fogantyú 
  • Azonnal megálló visszaforgásgátló 
  • Egyes orsóknál a használati utasításban jelzett olajozási pontok